How to: alcohol drinken en fit blijven

See
// 5 januari 2020
Credits: Kyle Johnson

Dit is een dilemma dat veel mensen zullen herkennen. Doordeweeks werk je je porem minimaal vier keer in het zweet bij de sportschool om je zomerlichaam on point te krijgen. Maar dan komt het weekend om de hoek kijken met al haar verleidingen. Het is niet dat je jezelf sociaal verplicht voelt om alcohol te drinken. Je vindt het gewoon kneiterlekker. Wel heb je de volgende ochtend spijt van die liters bier die jouw strot hebben gepasseerd. Zijn die sessies in de sportschool van afgelopen week weer voor Jan met de korte achternaam geweest… FML.

Maar hoe kun je nou sport- en drinkgedrag op een goede manier combineren? Wij zochten het uit!

Houd mate

Bekend advies, maar voor velen toch moeilijker dan het lijkt. Hoe vaak zeg je niet tegen jezelf: “vanavond doe ik rustig aan”, om vervolgens wakker te worden met de spaghetti van gisteren op je kussen? (autobiografisch) En dat brengt me bij het volgende. Het is belangrijk om voldoende te eten en drinken voordat je aan de drank gaat. Een goede bodem zorgt ervoor dat de alcohol sneller wordt afgebroken en je dus minder lazarus wordt. Voldoende water is vooral key als het gaat om het voorkomen van een kater.

Drink geen bier

Op de redactie van Mellowed houden we van bier, maar er is alleen één groot, calorierijk probleem. Na een paar uurtjes in de kroeg, of op een festival, heb je al meer dan je dagelijkse hoeveelheid calorieën in je mik zitten. In een gemiddeld biertje zitten namelijk ongeveer 150 calorieën. Een paar biertjes is niet zo’n probleem, maar we weten allemaal dat een ‘paar’ biertjes een utopie is.

Credits: Paloma A.

Red Red Wine

Rode wijn is nog steeds rijk aan calorieën, maar drink je niet zo snel weg als bier. Daarbij is het een heerlijke drank voor bij het eten en zijn er verschillende onderzoeken die erop wijzen dat een dagelijks glas rode wijn goed voor hart en bloedvaten is. En het ziet er gewoon fancy uit.

Ga voor sterke drank

Dit klinkt misschien krom, maar voor een maximaal resultaat in de sportschool, een relatief gezond leven en toch drinken is sterke drank the way to go. Niet gemixt, gewoon puur. Zoals het heurt. Een shot sterke drank bevat ongeveer 100 calorieën en geeft je niet het opgeblazen gevoel dat je krijgt wanneer je bier drinkt. Daarnaast neem je naast een glas whiskey of rum meestal ook een glas water.

Credits: Joel Mathey

Categories
See