Dit zijn de belangrijkste digitale trends in 2021

Digitale trends-1

2021 is al even onderweg, maar als je goed met je tong over je tanden gaat, proef je misschien nog een stukje oliebol. Althans, dat lijkt misschien zo aangezien er in 2021 tot dusver nog niet heel veel positieve dingen zijn gebeurd. Anyway, ieder nieuw jaar heeft zijn eigen digitale trends. In 2020 waren bijvoorbeeld apps voor fotografie en video razend populair en dit jaar zijn er weer andere trends aan de beurt. In dit artikel hebben we de verwachtingen voor de belangrijkste digitale trends in 2021 voor je op een rijtje gezet.

Online spellen

Online gamen is hot and happening. En waar het nu nog vooral is weggelegd voor jonge kinderen of mensen die graag een langdurig en ingewikkeld spel willen spelen. In 2021 zal je zien dat er meer online spellen voor verschillende doelgroepen worden gelanceerd. Het zal niet meer alleen gaan om games die een oorlogssituatie nabootsen, maar er komen bijvoorbeeld ook spellen rondom reizen, wonen, mode en kennis. Natuurlijk blijven in 2021 ook de oude gedienden zoals betFIRST sport populair. Sommige dingen zijn nu eenmaal tijdloos.

Chatten met klantenservice

Vroeger vond je deze service alleen nog bij grote bedrijven, maar in 2021 zal je zien dat ook kleine bedrijven steeds meer gebruik zullen maken van een live chat waarbij je als consument meteen antwoord krijgt op al je vragen. Bedrijven proberen de consument zo goed en snel mogelijk te woord te staan en op die manier te voorkomen dat de consument het product of de dienst bij een concurrent zal kopen.

Digitale trends-2
Credits: Picjumbo.com

Video

Consumenten worden steeds sneller afgeleid en daarom moeten bedrijven op zoek naar nieuwe manieren om de aandacht te trekken. In plaats van foto’s van producten zal je in 2021 steeds meer filmpjes voorbij zien komen. Voor elektronische producten kan dit heel handig zijn, omdat je zo ook meteen ziet hoe een apparaat werkt, maar bijvoorbeeld ook de aankoop van kleding wordt gemakkelijker wanneer je een filmpje kan zien van iemand die het kledingstuk draagt. 

Apps voor je gezondheid

Er zijn al veel apps op de markt waarmee je bijvoorbeeld kan bijhouden hoeveel je op een dag beweegt, hoeveel stappen je zet of wat je allemaal hebt gegeten. In 2021 zal deze trend worden uitgebreid. Daar waar je nu nog verschillende apps hebt om je beweging, eetpatronen en slaapritme bij te houden, zullen er in 2021 meer apps worden gelanceerd waarbij je alles op één plek kan bijhouden. In de apps vind je ook ruimte om je medische gegevens op te slaan en tips over hoe je je gezondheid kan verbeteren.

Gepersonaliseerde communicatie

Een andere manier waarop bedrijven proberen om klanten te binden, is met gepersonaliseerde teksten. Via de mail word je nu al vaak aangesproken met je voornaam, maar in 2021 zal je zien dat je ook wordt benaderd met gepersonaliseerde foto’s, video’s en GIFjes. Online worden er steeds meer gegevens over je verzameld en bedrijven zullen die gaan gebruiken om jou als klant aan ze te binden. Online winkels die kleding aanbieden zullen bijvoorbeeld alvast een selectie maken van kleding in jouw maat en elektronicawinkels zullen je juist mailen met suggesties voor accessoires die bij je nieuwe laptop passen.

De digitale wereld wordt in 2021 dus vooral een stuk toegankelijker voor meer mensen. Iedereen kan er terecht voor een vermakelijk spel, vragen over producten, video’s die producten laten zien en tips voor een gezonder leven. Bedrijven zullen in 2021 profiteren van het internetverkeer en proberen om hun klantenkring uit te breiden. 

Digitale trends-3
Credits: Cottonbro