Waarom Blue Monday klinkklare onzin is

Het meest irritante woord van vandaag: Blue Monday, zogenaamd de meest deprimerende dag van het jaar. De aandacht voor de derde maandag van januari is de afgelopen jaren flink gegroeid met online tiplijstjes, gelegenheidsclubjes en ander gespuis. Er is echter één probleem: Blue Monday is een verzonnen fenomeen, bedoeld om vakanties te stimuleren en volgens Amsterdamse psycholoog Jean-Pierre van de Ven een belediging voor mensen die echt depressief zijn.

De hoax die Blue Monday heet

Deze hoax zou suggereren dat het depressieve gevoel wordt veroorzaakt door het winterseizoen, binnenstromende rekeningen, de feestdagen die voorbij zijn en die goede voornemens die al bij het grofvuil liggen te stinken. De dag is in het leven geroepen door pr-bureau Porter Novelli en probeerde op deze manier zonvakanties voor hun klant Sky Travel te stimuleren. In het complot zat ook Britste psycholoog Cliff Arnall die een wetenschappelijke draai een de reclamestunt gaf.

Het complot is inmiddels ontmaskerd, maar in de reclamewereld leeft Blue Monday vrolijk verder. Overal wordt je geconfronteerd met reclame over zonvakanties, kuuroorden en f*cking thee tegen depressie?! Je wordt er haast écht depressief van. Het enige positieve aan deze verzonnen dag is dat het gesprek over depressies wordt opengebroken. Een belangrijk onderwerp, aangezien 1 op de 5 mensen tijdens zijn leven ooit een keer kampt met een depressie. Het is dus belangrijk dat onderscheid blijven maken tussen een sombere winterdag en mensen die daadwerkelijk in een depressie zitten.

Dus voor iedereen die zich een beetje down voelt, trap niet in die commerciële bullshit. Zet een lekker afspeellijstje aan, life is good!

Blue Monday-3
Credits: Andre Hunter
Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *