Zo kom je gezond een festival door

Taste
// 20 december 2018
Eat Natural-3

12 uur een één stuk uit je aardlekschakelaar gaan op een festival, met alle ongezonde verleidingen van dien, is een aanslag op je lichaam. Het is dan ook helemaal niet gek dat je de volgende dag vaak uitgeblust en futloos op de bank ligt te Netflixen. Maar met de juiste voor- en nazorgsmaatregelen is dit makkelijk te voorkomen. Met deze tips kom jij een festival gezond door.

Gezonde keuze vóór het festival

Proteïne

Voordat je festivalmunten bij de eerste beste hamburgerkraam stuk slaat, doe je er goed aan om vóór een festival voldoende proteïne binnen te krijgen. Deze zullen je in de eerste plaats voorzien van voldoende energie en geven je tevens lang een verzadigd gevoel.

Proteïne repen zijn dé oplossing: makkelijk, snel, gezond én megalekker. De protein bars van Eat Natural zijn veruit onze favoriet en dan met name de Salted Caramel & Peanuts: amandelen, pinda’s, dadels en salted caramel. Meer fan van chocola? Dan is de Chocolate & Orange of Peanuts & Chocolate misschien iets voor jou. Kijk wel uit met allergieën, je laat geen goede indruk achter als je jouw verse verovering naar de EHBO moet brengen…

Eat Natural-2

Bananen

Ok, bananen zijn underrated AF en een must-eat vóór, tijdens én na een festival. Door de snelle koolhydraten zal een banaan (of twee) je van voldoende energie voorzien. Daarnaast werken de hoge concentraties vitamine B6 en kalium ook goed tegen een kater én stimuleert de aanwezige tryptofaan de aanmaak van serotonine. Jeweetwel, het geluksstofje.

Gezonde keuzes tijdens een festival

Vocht

Probeer tijdens een festival zoveel mogelijk te drinken. En nu hoor ik je al denken: “ik drink genoeg!”. Maar we bedoelen niet al die biertjes, wijntjes en mixdranken die jij je slokdarm laat passeren. Een flesje water op zijn tijd is niet alleen verfrissend en goed voor de dorst, maar ook goed voor je lijf in general. Die dansmoves van jou doen namelijk niet onder voor een Zumba-les voor gevorderden, waarmee je dus ook het nodige vocht verliest. Probeer je vochtbalans op peil te houden en je zult merken dat je kater ook een stuk minder heftig is de volgende dag.

Zout

Het beste is natuurlijk om geen enkele maaltijd over te slaan op een dag, maar op festivals lijkt het er vaak toch bij in te schieten. En dat is funest, omdat je tijdens een volle dag dansen je energie en voedingstoffen hard nodig hebt. Vooral het zout- oftewel natriumgehalte in je lichaam heeft hier onder te lijden. Om je natriumgehalte weer op peil te brengen is het eten van wat zoute patat, zoute drop of een kopje (zoute) cup-a-soup een goed idee.

Gezonde keuzes na een festival

Na afloop van een festival ben je helemaal kapot en wil je zo snel mogelijk je nest in. Logisch. Het is wel belangrijk om alle tekorten snel aan te vullen. Daarom moet de day after in het teken staan van mineralen, vitamines, eiwitten en koolhydraten. Dat betekent dus niet met je brakke gezicht naar de FEBO fietsen om een vette hap te scoren, maar dat je voor licht verteerbaar ontbijt gaat die rijk is aan voedingsstoffen. En dat natuurlijk makkelijk naar binnen te krijgen is. Want let’s be real, een droge boterham in een nog drogere smoel is niet wat je wil de, ochtend na een festival.

De granola’s van Eat Natural zijn hiervoor ideaal, omdat je deze makkelijk kan combineren met yoghurt of kwark (zodat het makkelijk weg te krijgen is), en allerlei soorten fruit en/of noten. Deze zitten namelijk vol voedingsstoffen die jou helpen herstellen van van een dag rouwdouwen op een festival, waardoor je binnen no-time weer het mannetje/vrouwtje bent.

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Eat Natural
Categories
Taste