Hoe koop jij je eerste auto?

Kijk, als millennial zijnde denken we vaak overal verstand van te hebben. We zijn opgegroeid met het internet en op die manier lag ineens de wereld aan onze voeten. Althans, dat dachten we. Hoewel dat voor veel zaken het geval was, kwam ineens het moment dat we onze eerste auto wilden aanschaffen. “Pap, ik heb me toch een mooie auto gezien. Alleen de distributieriem moet vervangen worden, maar verder is ‘ie zo goed als nieuw!” Dit gebrek aan kennis is natuurlijk helemaal niks mis mee, we kunnen nu eenmaal niet overal verstand van hebben. Maar het zorgt er wel voor dat millennials vaak veel vaker meer betalen voor een tweedehands auto dan hij of zij vooraf van plan was. Simpelweg omdat ze minder geneigd zijn om te onderhandelen over de aankoopprijs. Dit blijkt uit een onderzoek van Gaspedaal.nl onder 2000 autorijdende Nederlanders.

Onderhandelen

Hoewel 1 op de 5 Nederlanders meer betaalt voor de aanschaf van een occasion dan zij van te voren van plan zijn, zijn millennials koploper als het gaat om meer geld uitgeven dan voorgenomen. Dat geldt natuurlijk niet alleen bij de aanschaf van een auto. Op een festival stoppen we ook meermaals onze pinpas in de muntenautomaat, omdat onze vorige munten op onverklaarbare wijze zijn verdampt uit je broekzak.
Millennials hebben het minste vertrouwen in hun eigen vaardigheid om af te dingen. Slechts 29% denk hier goed in te zijn. De generatie hiervoor (babyboomers) geeft aan dit een stuk beter te kunnen, en dat lijkt terecht te zijn. Zij blijven in de meeste gevallen binnen hun budget.

Autowijs

Zoals ik hierboven al aangaf, je kunt nu eenmaal niet overal verstand van hebben. En wat doe je als je ergens iets minder verstand van hebt? Dan schakel je iemand in die dat wel heeft. En dat is ook precies wat 72% van de millennials doet bij het kijken voor een auto.

Particulier in opkomst

De meeste auto’s worden nog altijd via de dealer verkocht (80%), maar er lijkt een verschuiving plaats te vinden. De (jonge) Nederlander richt zich steeds vaker op een particuliere verkoper voor de aanschaf van een tweedehands auto. Millennials zijn met 19% het meest geneigd om hun volgende occasion bij een particulier aan te schaffen. Dat ligt aanzienlijk hoger dan bij generatie X(5%) en de babyboomers (2%).

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *