De enorme impact van het coronavirus op de evenementenbranche

Evenementenbranche

De gevolgen van het coronavirus zijn door de ingevoerde maatregelen voor iedereen merkbaar. Eerder werden er al bijeenkomsten van 100 mensen of meer verboden, waardoor veel concerten, festivals of feestjes gecanceld moesten worden. Nu komt daar ook de maatregel bij dat alle horecagelegenheden tot 6 april de deuren moeten sluiten. Rigoreuze, maar zeer nodige maatregelen om het coronavirus het hoofd te bieden. Het wordt tijd dat we dit coronavirus bij de strot pakken en niet de kat uit de boom proberen te kijken. Daar is het namelijk te laat voor.

Impact evenementenbranche

Veel concerten en festivals zijn gecanceld of worden verplaatst naar een andere datum. Het probleem is echter dat niet iedereen op de nieuwe datum kan en er dus veel mensen zijn met tickets die hun geld terug willen. Hierdoor vallen dus ook inkomsten weg, waar er al wél heel veel kosten zijn gemaakt door de organisatie. In combinatie met de omzet die nu wordt misgelopen, zouden er wel eens veel organisaties om kunnen vallen en dat is voor niemand ideaal. Vraag jezelf dus af of het voor jou nodig is om het geld van aangeschafte tickets terug te vragen, want de evenementenbranche zit momenteel in de hoek waar rake klappen uit worden gedeeld door het coronavirus.

Verzekering?

Want wie draait er op voor de kosten wanneer een concert of festival niet doorgaat? Deze onzekerheid was goed  te zien bij de Amerikaanse festivals Ultra in Miami en South by Southwest in Austin. Beiden trokken pas de stekker uit hun festival toen lokale overheden dat afdwongen. Daarmee hopen de twee evenementen in ieder geval iets van de kosten van de organisatie te kunnen verhalen op hun verzekeraar. In Amerika wordt het ‘A game of chicken’ genoemd en is op dit moment volop gaande tussen boekers en artiesten. Wie het eerst afzegt, wordt het eerst in de portemonnee geraakt. Maar wat voor keus hebben organisatoren?

Volgens Willem Westermann van de Vereniging Van EvenementenMaker zitten evenementenverzekeringen complex in elkaar: “Soms kan dat veel extra schade voorkomen.” Zoals bij grootschalige festivals waar halve steden uit de grond gestampt worden. De evenementenverzekeringssector is behoorlijk versnipperd, vertelt hij. “Er zijn veel verschillende polissen. Sommige daarvan hebben zich heel goed verdiept in de sector, anderen minder.” 

Je kunt je als organisatie voor alles en nog wat hebben verzekerd, maar bacteriële infecties, overdraagbare ziektes, virussen en pandemieën worden vaak niet gedekt.

Ook beleggers zijn niet gerust op een goede afloop. De koers van het aandeel Live Nation, de grootste concertorganisator van de Verenigde Staten en eigenaar van het Nederlandse Mojo Concerts, stond twee weken terug op ruim $75. Inmiddels is de prijs van het aandeel naar $42 gezakt.

Barre tijden

Het zijn ongekend barre tijden. Niet alleen in de evenementenbranche, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. We hebben elkaar nodig om deze pandemie het hoofd te bieden en daarbij helpen ook de kleine dingen als de gemaakte kosten voor tickets laten voor wat het is. Want als organisatie door deze maatregelen helemaal geen geld meer verdienen, zou het zomaar kunnen dat het doek voor jouw favoriete festival binnenkort permanent valt.

Evenementenbranche-1
Credits: Anthony Delanoix