Lofi en Holland Festival brengen podiumkunst en nachtcultuur samen

lofi-1

Na de openingsavond op vrijdag 3 juni rekt Lofi nu in de nacht van 24 juni de grenzen op van wat Holland Festival kan zijn met een clubnacht op het snijvlak van clubcultuur en podiumkunst. Op het programma staan onder meer Helena Hauff, Gabber Modus Operandi en Parrish Smith.

Lofi staat voor artistieke verbinding met een scherp oog voor creatieve diversiteit en zal de komende maanden naast de samenwerking met Holland Festival op zoek gaan naar culturele verbreding met lokale en internationale partners. Zo verrijst later dit jaar onder meer een makerspace van zes studio’s en ateliers op het Lofi terrein en worden er doorlopend werken van jonge makers geëxposeerd.

HF X LOFI X CTM

De tweede aankomende clubavond richt zich enerzijds op traditionele en aan de andere kant hardere genres die bij de jongere generaties opnieuw in de spotlight staan. Op 24 juni worden de handen ineengeslagen met het Berlijnse festival voor avontuurlijke elektronische muziek CTM en het Oegandese collectief, festival en platenlabel Nyege Nyege. De avond opent in de Courtyard van Lofi met optredens van Marcelle, de experimentele gamelan van Uwalmassa uit Jakarta en een akoestische set van Nakibembe Xylophone Troupe uit Oeganda. Laatstgenoemde komt later op de avond terug op de main floor voor een spectaculaire samenwerking met het Indonesische duo Gabber Modus Operandi en Wahono. In de grote zaal zijn tevens optredens te zien van Arakaza en het Keniase Scotch Rolex met rappers MC Yallah & Lord Spikeheart. Helena Hauff en Parrish Smith sluiten deze eerste HF x Lofi met vuurwerk af en zullen tot diep in de nacht draaien.

Veelzeggend voor zowel de identiteit van Lofi als de samenwerking met het Holland Festival was 3 juni het optreden van zangeres Pink Oculus, die de eerste avond heeft opgetreden in een speciale audiovisuele installatie die kunstenaar Boris Acket voor haar heeft ontworpen. Geef Acket een ruimte, een terrein, of een stuk plaats om in te werken en hij tovert het om tot iets buitenaards. De jonge en veelbelovende artiest vertaalt conceptuele concepten in meeslepende, multisensoriële ervaringen: technologie, ruimte, licht en geluid vormen allemaal een prisma waardoor specifieke thema’s of onderwerpen worden verkend en opnieuw gematerialiseerd.

Kortom een eindeloos onderzoek naar de ervaring van tijd, ruimte, natuurelementen en muziek. Geheel in lijn met de overkoepelende thema’s van Holland Festival creëerde Acket een optische tempel, geïnspireerd door elementen uit het afro-futurisme. Deze avond stonden verder het avontuurlijke ‘jazztronica’-duo Blue Lab Beats uit Londen, de Amsterdamse urban dance theatermaker Nedda Sou en DJ’s Catu Diosis (Oeganda), Esa (VK/Zuid-Afrika) en Philou Louzolo (Nederland) op het programma.

Het Holland Festival werd 75 jaar geleden opgericht vanuit de gedachte dat in een verscheurde wereld verbinding kan worden gemaakt door multidisciplinair nationale en internationale creatieve uitingen onder de aandacht te brengen. Deze gedachte geldt anno 2022 nog steeds. Het volledige programma vind je hier.
lofi-2