Maestro’s DJ Select | Episode 08: Ask Me Later

Toine van der Lingen
Hij komt maar niet tussen het gesloten gezelschap van de DJ-commissie op de middelbare school. Toch blijft het draaien op schoolfeesten er vet uitzien en laat het hem niet los. Hiphop op MTV en The Box, maar ook de mixseries van Sneakerz, Nope is Dope, Fedde le Grand en Vato Gonzalez zijn in die periode populair. “Muziek die ik nu nooit meer zou draaien”. Toine van der Lingen is al vroeg geïntrigeerd door muziek en draaitafels, maar het mocht even duren voor hij een geschikte DJ-naam bedacht. Tien jaar lang antwoordt hij op de vraag: wat is je DJ-naam? “Zet maar gewoon Toine neer, die naam komt nog wel.” Dat deze dan nu ‘Ask Me Later’ is, is dus geen toeval.
Het begint bij de America Today in Utrecht, waar hij op donderdagavond en zaterdag mag draaien, “omdat dat hip was, een DJ in de winkel”. Hier draait hij voornamelijk deephouse en hiphop. Al snel gaat het over naar 90s hiphop. Dan opent de mix van The Flexican een nieuwe wereld voor hem. “Door hiphop zo te mixen, maak je het opeens draaibaar.” Hij pikt deze stijl op en begint te draaien op feestjes van de studievereniging. “Het viel niet altijd in de smaak en na een tijd moest ook ik de ordinaire hitjes gaan draaien”. Wat beter bevalt, zijn de huisfeestjes in het studentenhuis waar ze wel openstaan voor zijn muziekkeuze. “Stel je voor: een grote huiskamer, dik geluidsysteem en een professionele DJ-tafel. Stampvol met zwetende mensen, zo’n 200 man. Soms stond ik van 02.00-07.00u te draaien, omdat dat het zo vet was, dat ik maar gewoon doorging.”
“Dat je de eerste paar seconden van een track hoort en dan denkt: dit is vet.”
Zo’n zes jaar geleden wordt hij getroffen door het vinylvirus en begint het verzamelen van platen. De documentaire Beats Rhymes & Life: The Travels of A Tribe Called Quest over de 90s rapgroep zorgt voor een enorme boost aan inspiratie. “Een van de leden werd getriggerd door de hoes van een plaat en daar bleek een supervette track op te staan. Je ziet hoe blij als een kind hij is, wanneer hij dat hoort. Die track is uiteindelijk gesampled op de hit ‘Can I Kick It?’. Dat is inspiratie geweest voor mij. Ik dacht: dat wil ik ook. Dat je de eerste paar seconden van een track hoort en dan denkt: dit is vet.”
“Het is fucking moeilijk om vinyl te draaien.”
Maar met alleen een mooie platenverzameling en goede draaiapparatuur ben je er nog niet als DJ. Het kost Toine dan ook een lange aanloop om echt muziek te gaan draaien. Het is lang een ‘verstopte slaapkamerhobby’ geweest. Dat komt onder andere omdat het “fucking moeilijk is om vinyl te draaien”, aldus Toine. Er zijn dan ook pieken en dalen in het verzamelen en pas een jaar geleden tipt een vriend hem over een open draaiavond in een Utrechts café. Weekenden achter elkaar spendeert hij daar tot hij gevraagd wordt er eens echt te draaien.
Als Toine tegenwoordig achter de draaitafels staat, is de muziekkeuze breed. Hiphop, funk, disco, soul en house; het komt allemaal voorbij. Merkt hij dat het publiek open minded is, dan durft hij er nog wel eens wat raars doorheen te gooien. “Als mensen blijven dansen, weet je dat ze er voor openstaan.” Hij wordt geïnspireerd door DJ’s die zo breed mogelijk draaien en tracks naadloos in elkaar kunnen laten over gaan. “Dat de muziek de behoefte om te dansen en te flirten faciliteert. Zelf vind ik dat ook fijn op een feestje.” Toine werkt hard om meer bekendheid te krijgen en staat binnenkort in Koudijs Kafé (27 juli en 24 augustus) en Tappunt in Den Bosch (3 augustus). Het hoeft ook niet groot te zijn, in een kroeg draaien is ook goed. “Als mensen mijn naam zien en denken: ah, dat is leuk. Daar gaan we naartoe.”
Hand-picked tracks
[lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]Joe Sample – There Are Many Stops Along the Way (8:23)
“Deze track ken ik van een van de eerste mix cd’s die ik kocht. Het zal in 2007 geweest zijn. Ik weet het nog goed: ‘Wicked Jazz Sounds 4’. ‘Dance with a smile’ is hun slogan. En dat is wat die track van begin af aan bij me doet. Die dikke baslijn, de kenmerkende synth, de drums, de pianosolo. Ik kan nog wel even door gaan. Alles aan deze track klopt voor mij. Groovy, Jazzy, Funky, zelfs een beetje Housey. Ik was dan ook dolgelukkig toen ik deze track vond in een stoffige platenzaak in Valencia, ergens in 2013. Volgens mij kostte hij maar 2 euro en had die platenboer geen idee wat hij in handen had.”
[/lgc_column] [lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”true”][lgc_column grid=”50″ tablet_grid=”50″ mobile_grid=”100″ last=”false”]