De psychologie achter betalen zonder muntjes op festival

muntjes op festival

Op Lowlands konden festivalgangers dit jaar hun drankjes al bestellen in een speciale app op hun smartphone, waarna ze de bestelling op een QR-code konden afhalen. Superchill dat je niet in de rij voor de bar hoeft te staan en met een schorre stem de aandacht van de barman/vrouw te trekken. Ook hoef je bij aankomst op een festival niet meteen in de hel te gaan staat waar de muntjes worden verkocht.

Het systeem voorkomt een teveel of tekort aan muntjes en neemt de stress om die vooraf te moeten kopen weg. Tot zover allemaal goed nieuws voor de bezoeker. Toch? Maar festivalorganisaties zijn gehaaid en slaan hier natuurlijk ook een slaatje uit. De virtuele kassa rinkelt flink door de slimme psychologie achter deze methode die voorkomt dat bezoekers nadenken over wat ze eigenlijk uitgeven.

MyOrder-app

Festivalmuntjes blijken al jaren effectief om de connectie met geld minder sterk te maken en ook op weekendfestivals als Sziget en Melt, waar je een polsbandje op kunt laden, heb je totaal geen idee wat je uitgeeft. Lowlands laat zien dat het nóg abstracter verder kan. Doordat je met een virtuele klik in de MyOrder-app een bestelling kunt plaatsten, wordt de link met geld nog verder verzwakt.

Credits: Lukas Eggers

Betaaldrempel

Door een belangrijke psychologische betaaldrempel weg te nemen, creëert het puur gebruikersgemak. Een simpele klik in de app plaatst een bestelling, zonder dat de bezoekers die op dat moment af hoeven af te rekenen. De initiatiefnemer stelde in de krant daar uitermate tevreden over te zijn: “De rekening komt later wel. Betalen moet je toch.”

Dit is psychologisch wel een belangrijke valkuil. Onze intuïtie verleidt ons om eerst te consumeren en daarna pas te betalen, zoals Lowlands dat ook graag ziet. Uit diverse onderzoeken weten we echter dat het juist gelukkiger maakt om eerst af te rekenen en daarna pas van bijvoorbeeld onze drankjes te genieten.

Duur geintje

De betaal-app zoals Lowlands die gebruikt maakt het inderdaad makkelijker om af te rekenen, neemt de stress weg van het kopen van muntjes en voorkomt lange rijen voor de bar. Klinkt allemaal positief, maar voor de festivalbezoeker een kostbare keuze. Er is haast geen psychologische drempel om jouw drankjes aan te schaffen, waardoor je uiteindelijk veel meer uitgeeft. Misschien wel meer dan dat je oorspronkelijk van plan was.

Credits: Jessica To’oto’o