Sexting: waarom is er nog geen seks-emoji?

Wij bij Mellowed zijn groot voorstander van seksuele positiviteitsbeweging en pro ‘sexting’. Sexting is bevrijdend voor degene die ietwat verlegen zijn en hiermee kunnen we dingen uitdrukken die we in het echt misschien niet durven zeggen.

Er zijn veel verschillende afkortingen die dingen uitdrukken, zoals ‘wdj’ *(wat doe je) of ‘wbj’ (waar ben je), maar er zijn eigenlijk geen emoji’s die toegewijd zijn aan seks. Er worden vaak vervangende icoontjes gebruikt zoals de aubergine, perzik en de welbekende waterdruppels.

Om deze reden heeft sexualiteit wellness-merk LELO een aanvraag ingediend bij UNICODE – het bedrijf achter emoji’s – om de eerste officiële seks-emoji ooit te introduceren. Emoji’s spelen een belangrijke rol in hoe mensen dagelijks met elkaar communiceren. LELO gelooft dat het creëren van een seks-emoji een nieuw tijdperk van het ‘echt’ communiceren over seks zal inluiden. Daarnaast zal het ook het stigma doorbreken omtrent het online communiceren over seks, en mensen helpen zich meer voldaan te voelen over hun seksleven. Tegelijkertijd lanceert LELO een petitie op change.org waar zij het publiek vragen om achter hen te staan.

Sexting-2

Het nieuwe normale communiceren

Wat van origine begon als een klein, gepixeld icoon is de emoji nu uitgegroeid tot een integraal onderdeel van onze moderne cultuur. Een universele taal begrepen door het merendeel van de wereld en voor velen het favoriete voorspel. Geloof je ons niet? De cijfers liegen er niet om; er zijn nu meer dan 31000 verschillende emoji’s. In 2021 zal dit getal zelfs stijgen tot 3300. Op Facebook worden er dagelijks vijf miljard emoji’s gebruikt van de naar schatting tien miljard emoji’s die dagelijks in totaal worden gebruikt. De meest populaire emoji is het huilende gezichtje.

Ook geeft maar liefst 95% van de internetgebruikers aan weleens emoji’s in hun communicatie te hebben gebruikt. De populariteit van de emoji’s is zelfs zo groot dat emoji’s worden gebruikt buiten hun oorspronkelijke betekenis.

Met deze gedachte onderzocht LELO de verschillende communicatiegewoontes van mensen met de specifieke focus op het dagelijks gebruik van emoji’s voor sexting. Uit de enquête – onder tienduizend mensen – blijkt dat emoji’s een essentieel onderdeel zijn geworden van onze dagelijkse conversaties. Hieruit blijkt het volgende:

  • 76% van de respondenten zegt emoji’s te gebruiken wanneer ze communiceren over seks.
  • De helft van de deelnemende respondenten gebruikt emoji’s regelmatig, maar niet per se elke keer wanneer ze aan sexting doen.
  • Nederland scoorde het hoogst bij de vraag ‘Gebruik je emoji’s wanneer je communiceert over seks?’, met maar liefst 82%. Gevolgd door Spanje (78%) en Australië (78%).
  • De meeste mensen gebruiken emoji’s omdat ze deze speels vinden (71,5%), en toch gebruikt bijna 17% van de respondenten helemaal geen emoji’s.
  • Emoji’s die gebruikt worden voor sexting staan bekend om hun dubbele betekenis; de meest gebruikte zijn de waterdruppels, de perzik en de aubergine. Maar ze dagen ook de creativiteit van mensen uit. Bijvoorbeeld wanneer iconische combinaties soms ook emoji’s bevatten die op zichzelf niet per se sexy zijn, zoals een emoji van een chilipeper of een vlammetje.
  • 86% van de respondenten gaf aan LELO’s aanvraag voor het creëren van een seks-emoji te steunen. 54% is het ermee eens dat er naast de seks emoji ook een emoji moet komen die voor veilige seks en seks-toys staat. Alle respondenten geven aan dat als er een seks-emoji zou zijn ze deze emoji zullen gebruiken in hun communicatie.
  • Wat betreft het design van de emoji is de heersende mening dat de seks-emoji zou moeten hinten naar seks; 29% vindt dat het seks zou moeten uitbeelden en 8% dat de emoji er abstract uit zou moeten zien.

Sexting-1