Slecht slapen is verleden tijd wanneer je stopt met deze gewoontes

See
// 16 mei 2021
slecht slapen

Kun je elke ochtend de wekker wel door het raam smijten omdat je echt te moe bent om je nest uit te komen? Dan zul jij vaak de zin ‘Poh maat, ik heb echt slecht geslapen’ gebruiken. Tja, wat doe je eraan? Nou best een aantal dingen dus. Slecht slapen heeft namelijk te maken met bepaalde gewoontes. Benieuwd wat jij kunt doen zodat je elke ochtend fris en fruitig je bed uit stapt? Dan vind je hier wat je zoekt.

Nooit meer slecht slapen

 Cafeïne na 15:00u

We snappen het wel hoor. Je wil ’s middags lekker een kop koffie omdat je anders echt je ogen niet meer open kunt houden. En dan lekker na het avondeten een cappuccino klinkt ook niet verkeerd toch? Helaas is het zo dat cafeïne, net als alcohol, nog wel een tijdje in je lichaam zit. Daarom kun jij dus ’s avonds geen oog dicht doen. Drink na 15:00 geen koffie als je goed wilt slapen. Jammer, maar je hebt er ook wat aan.

Snoozen, snoozen en nog eens snoozen

Eigenlijk doet die snooze-button meer slecht dan goed. Snoozen is namelijk echt een slechte slaapgewoonte. Wanneer jij steeds op die snooze-knop slaat krijgt jouw lichaam niet het idee dat hij aan het werk moet. Het geeft je steeds de mogelijkheid om weer lekker dat warme holletje in te kruipen en de dekens over je heen te trekken. Op deze manier leer je jezelf nooit een goed slaapritme aan. Gewoon niet snoozen dus.

slecht slapen

Credits: BigStock

Te lang uitslapen in het weekend zorg voor slecht slapen

Ja daar is hij dan. De gewoonte waar jij niet op zat te wachten. Stiekem hoop je dat het juist goed voor je is om lekker lang uit te slapen in het weekend. Even lekker slaap inhalen, zou je denken. Toch draagt lang uitslapen in het weekend bij aan een onregelmatig slaapritme. Natuurlijk kun je echt wel een keer tot het avondeten in je bed blijven liggen na een avond helemaal naar de ratten gaan. Maar maak hier geen gewoonte van.

Te laat sporten

Sporten is voor veel mensen een ‘moet’. Daarom stellen we het het liefst maar zo lang mogelijk uit. Toch zul je daarmee moeten stoppen als je beter wil gaan slapen. Wanneer je sport maak je stress-hormonen aan die ervoor zorgen dat je niet in slaap kunt vallen. Sport daarom ’s middags. Dan kun je ’s avonds lekker op de bank gaan zitten.

Een telefoon naast je bed bevordert slecht slapen

Eigenlijk weet iedereen dit onderhand wel, maar doen we er meestal niet zoveel mee. Wanneer je je telefoon voor het slapen gebruikt of naast je bed laat liggen, zorgt het felle licht ervoor dat jouw brein constant ‘aan’ staat. Ook zul je al die prikkels van berichtjes moeten verwerken. Probeer dus je telefoon tijdens het slapen zo ver mogelijk weg te leggen. Misschien zelfs buiten de slaapkamer.

Te lang doorwerken

Dan even voor de workaholics onder ons; te laat doorwerken zorgt voor slecht slapen. Niet alleen slaap je er slecht door, ook is tot laat werken helemaal niet productief. Je moet je brein pauzes geven zodat de informatie ook kan worden verwerkt. Zorg dus voor pauzes en loop af en toe even een blokje om. Stop ook gewoon op tijd en geef je lichaam tijd om bij te komen voordat je gaat slapen.

slecht slapen

Photo by Jonas Leupe