[Throwback Techno] Adam Beyer

Adam Beyer
[alert type=white]In ‘Throwback Techno’ gaan we terug in de tijd. Je kunt ons een stel mafklappers noemen als we weer eens in de vroege morgen uit onze aardlekschakelaar staan te gaan op de meest minimale deuntjes, maar we zijn heus niet de eerste. Techno stamt al uit eind jaren ’80, toen het in Chicago en Detroit voor het eerst gedraaid werd. De eerste invloeden van dit heerlijke genre zijn zelfs nog eerder terug te vinden, denk aan Donna Summer en New Order.

Maar vandaag staat Adam Beyer in onze spotlights.[/alert]

Vorige keer: Juan Atkins

Adam Beyer

Adam Beyer is een synoniem voor alles wat techno interessant maakt. Beyer’s opkomst als het boegbeeld van de Zweedse technoscene, weet zijn positie als wereldwijd erkende DJ en producer keer op keer te bevestigen.

Op zijn dertiende ging Beyer naar zijn eerste rave en twee jaar later draaide hij voor het eerst zelf op lokale feestjes, waaronder op zijn eigen school. Via de contacten die hij daar op deed kreeg hij steeds meer boekingen. Op de middelbare school, toen Beyer een jaar of 16, 17 was, ontmoette hij Joel Mull die hem voorstelde aan ene Peter Benisch. Via hem kwam Beyer voor het eerst in aanraking met produceren, omdat Peter Benisch thuis een sampler had staan, waarmee het drietal experimenteerde.

Al snel begonnen ze langzaam een eigen studio op te bouwen en in 1993 hadden ze genoeg zelfvertrouwen om een demo op te sturen. Acht maanden later werd hun eerste plaat uitgebracht en al snel volgden er meer. Adam Beyer produceerden toen nog niet onder zijn eigen naam, omdat de muziek voor hem nog te mainstream was.

Drumcode

Na zijn eerste album Decoded en de uitgaven Drumcode 1 en Drumcode 2, besluit Adam Beyer in 1996 een gelijknamig label te starten. Daarbij draait hij samen met Joel Mull en Cari Lekebusch (een vriend die hij had ontmoet in een platenzaak) vaak in een Zweedse club voor ongeveer 2000 man te draaien.

In de periode 1995-1998 heeft Adam Beyer enkele underground clubhits, die hem boekingen in clubs door heel Europa opleveren en als zijn doorbraak in zijn carrière zouden worden beschouwd. Vanaf dan begint Adam Beyer ook te draaien op festivals. In 1997 richt hij eveneens Code Red op, een sublabel van Drumcode. Beyer hoopt hiermee een ander geluid te brengen en op het succes van Drumcode mee te liften.

In 1999 brengt hij op zijn eigen label Drumcode het album Protection uit, een wat meer experimenteel georiënteerd album. Tevens brengt Beyer meer tijd door in de studio om inspiratie te vinden voor de toekomst, omdat hij vindt dat veel platen op dat moment hetzelfde klinken. In 2000 trekt hij de stekker al uit zijn sublabel Code red, na slechts tien platen te hebben uitgebracht.

Met zijn derde studio-album Ignition Key in 2002, zet Adam Beyer de toon voor zijn nieuwe label Truesoul Records. Beyer brengt het tempo naar beneden en produceert minder harde tracks dan hij voorheen deed. Met zijn nieuwe label wil Beyer een nieuw platform creëren voor alle minder-harde elektronische muziek van die tijd. Adam Beyer toont nog geen teken van afremmen en dendert met Drumcode de hele wereld over. Een diepe buiging aan deze man!