Waarom je ’s winters slechter slaapt + tips om in slaap te vallen 

See
// 15 december 2020
slecht slapen

Tijdens de warme zomermaanden slaap je ’s nachts als een roosje, terwijl je in de winter regelmatig plafonddienst hebt. Heel irritant. Maar hoe kan het nu eigenlijk dat je in de winter zoveel slechter slaapt? Mellowed ging daarvoor op onderzoek uit. Dit is waarom je ’s winters zo slecht kunt slapen, plus nog een paar tips hoe het je vannacht wél lukt.

Dit is waarom je in de winter slecht kunt slapen

Grote kans dat jij een van die vele mensen bent die in de winter maar slecht kunnen slapen. Maar hoe komt dat? Nou, de winter is koude periode vol regen, lage temperaturen en korte dagen. Deze factoren zorgen ervoor dat we over het algemeen minder vaak de deur uit gaan en minder daglicht opnemen. En laat deze twee dingen nu net veel invloed hebben op je nachtrust.

Minder licht

In de zomer kom je makkelijk aan een goede dosis licht, je spendeert immers veel meer tijd buiten. In de winter is dat een stukje lastiger. Om je een idee te geven: een gemiddelde zomerdag heeft ongeveer tienduizend lux. Lux is een eenheid waarmee je licht uit kunt drukken. Op een gemiddelde winterdag is het soms slechts duizend lux. Tien keer minder dus, en dat voel je.

Door dit tekort aan daglicht kan je biologische klok verstoord worden en daarmee dus ook je slaapritme. Hierdoor kan het dus zo zijn dat je je overdag vermoeid voelt, en vervolgens ’s avonds weer slecht kunt slapen en de uren op de klok voorbij ziet gaan.

Tips voor slecht slapen

Toch zijn er wel dingen die je kunt doen om je slaap zo veel mogelijk te bevorderen. Hier zijn een paar tips:

  • Ritme: hanteer een vaste bedtijd en tijd dat je opstaat. Ook al kijk je naar het plafond, je rust dan toch enigszins uit.
  • Opstaan: sta dus echt op die vaste tijd op, ook al is het nog donker. Een slaapwekker kan je daar bijvoorbeeld bij helpen!
  • Naar buiten: ga op het lichtst van de dag, dus van 11:00 tot 15:00 even de deur uit. Hierdoor krijg je je broodnodige portie daglicht binnen.
  • Daglichtlamp: je kunt overwegen om een daglichtlamp aan te schaffen als je niet zo’n buitenmens bent.
  • Warme voeten: met warme voeten slaap je makkelijker in, zorg dus dat ze warm zijn door bijvoorbeeld een kruik of een extra dekentje bij het voeteneind.
  • Beweeg: voldoende beweging heeft veel voordelen. Éen daarvan is dat je ’s avonds beter in slaap valt en een andere is dat je ’s ochtends met meer energie wakker wordt. Win-win!
slecht slapen

Credits: Pixabay

Source :

Men's Health