Zo merk je dat het tijd is om weer te gaan sporten

See
// 3 december 2020
Tijd sporten
Credits: Zhang Kenny

Om weer eens een stap te zetten in de sportschool is vaak een lastige opgave. We weten dat het ook gewoon fijn kan zijn om de hele dag lekker lui op de bank te liggen, maar na een tijdje begin je toch de behoefte te krijgen om in beweging te komen. De vraag is alleen: wanneer merk je dat het weer tijd is om te sporten. Sporten doe je niet voor anderen, maar het zorgt ervoor dat je zelf ook lekker in je vel zit. En laat dat nou eens enorm belangrijk zijn.

Goed sporten is het magische elixer tegen stress. Je zou het misschien niet denken, maar tijdens het sporten maak je endorfine aan. Endorfine staat ook wel bekend als het snelst werkende anti-stress hormoon dat er is. Zit je er dus even doorheen? Maak jezelf dan ready om een middag even goed te gaan zweten.

Hier kan je aan merken dat het tijd is om te sporten

Er zijn meerdere tekenen die aangeven dat het tijd is om te gaan sporten. Maar vaak realiseren we niet dat dit wake-up calls zijn om weer actief te worden. Elke dag thuis zitten gaat namelijk na een tijdje vervelen. Al zeker in deze tijden waarin ons leukste uitstapje vaak de wekelijkse boodschappen zijn. Wij hebben 5 tekenen op een rijtje gezet die jou moeten gaan realiseren dat het tijd is om je sportschoentjes aan te doen.

1. Er is niks meer op Netflix te zien

Ben je nu al voor een langere tijd heel Netflix aan het afgaan en merk je dat er niks leuks meer te vinden is.  Dan is het tijd om je handen vies te maken en met je luie reet van de bank te komen. Vraag je jezelf af hoe. Dan weet je zeker dat het tijd is om in beweging te komen, want je gezondheid vraagt erom.

2. Traplopen is een hel

Als je dagelijks de trap op loopt ben je niet per se sportief bezig. Al zeker niet als je zelfs een rustpauze moet nemen op de helft van de trap. Heb je na het traplopen het gevoel dat je 90 minuten in de Champions Leaugue hebt gespeeld, dan moet je jezelf worgen gaan maken. Dit wil zeggen dat je conditie helemaal naar de ratten is En de sigaretjes en drankjes helpen je hier dan ook zeker niet bij. Het is tijd om weer fit te worden, hop hop gas erop.

3. Je hebt een prachtig zwembandje

Wil je graag weten of je nog fit bent? Dan is het erg belangrijk om te kijken naar je hoeveelheid buikvet. Heb je een gezonde buikomvang? Dan is je buikomvang minder dan 80 centimeter. Nu hoef je niet direct in paniek te raken als het meer dan 80 centimeter is. Maar als je buikomvang meer dan 88 centimeter is dan mag je jezelf wel weer summer ready gaan maken.

4. Het liefst doe je helemaal niks

Heb je nou helemaal nergens zin in en wacht je zelfs liever met plassen omdat je geen zin hebt om op te staan? Dan moet je maar eens gauw weer gaan sporten. Denk even goed na; heb je de bus of trein weleens bijna gemist en kon je hem nog halen als je ging rennen, maar koos je ervoor om de bus of trein te missen? Dan hebben we te maken met een luiaard in het wild.

5. Opdrukken is zelfs teveel gevraagd

Opdrukken is de ideale manier om te kijken hoe sterk je spieren nog zijn. Tijdens een goede push-up gebruik je namelijk je core, rug, schouders en armen. Bijna alles dus. Ben je rond de twintig jaar? Dan verwachten we op zijn minst dat je 15-20 push-ups achter elkaar kunt doen. Kan je dat niet, dan is het een beetje zorgelijk. Bij Verywellfit kan je checken hoeveel keer je moet kunnen opdrukken voor je leeftijd en geslacht, neem een kijkje.

Stay healthy people!