Kamer niet blij met doorverkoop tickets Lowlands via Ticketmaster

Ticketmaster-1

Het kan je vast niet zijn ontgaan zijn dat afgelopen weekend de kaarten voor Lowlands in de verkoop gingen. In veel kringen was het hét gesprek: wie heeft er een kaartje voor Lowlands weten te scoren?  De tickets waren namelijk in een kwartier uitverkocht, ondanks dat de prijs van een kaartje voor het eerst 300 euro bedroeg. Wie mis heeft gegrepen, kon via kaartverkoop platform Ticketmaster een tweede kans krijgen.

Fors duurder

Maar dan kun je wel nóg dieper in de buidel tasten, aangezien de prijzen via Ticketmaster ruim 100 euro hoger waren. Kaarten worden aangeboden voor 360 euro, waar ook nog eens 12% servicekosten bovenop komt, waardoor je onder aan de streep 403,20,- betaalt voor een Lowlands ticket.

Monopolie Ticketmaster

Waarom? Omdat doorverkopers via Ticketmaster een marge van 20% mogen hanteren én er dus servicekosten van 12% worden doorberekend aan een eventuele koper. Uitwijken naar een ander platform kan niet, omdat Ticketmaster van organisator Mojo het monopolie kreeg op de doorverkoop.

En hier zijn ze in de Tweede Kamer niet zo blij mee. De toegankelijkheid van concerten en festivals staat op het spel als Ticketmaster en Mojo, beide onderdeel van het grote Amerikaanse Live Nation, vrij spel blijft houden, stellen kamerleden.

Zij begonnen hun spelletje namelijk met het abrupt buitenspel zetten van andere verkoopkanalen als Ticketswap, een paar dagen voordat de kaartverkoop van start ging. Deze monopoliepositie moet volgens Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg de markt en de betrouwbaarheid van het ticket beschermen.

Maar tegelijkertijd ziet Ticketmaster hun bankrekening wel heerlijk gespekt worden met die exorbitant hoge servicekosten. Volgens CDA-kamerlid Lucille Werner moet cultuur voor iedereen toegankelijk blijven, wat nu minder het geval is. “Consumenten moeten worden beschermd tegen exorbitant hoge ticketprijzen als gevolg van doorverkoop.”

Wettelijke begrenzing

Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer al een motie aan van SP-kamerlid Peter Kwint om de woekerhandel van concert- en festivaltickets aan te pakken. Kwint wil een wettelijke begrenzing van zowel het percentage dat boven op een kaartje gevraagd mag worden, als op de servicekosten.

Juridisch gezien doen Mojo en Ticketmaster niets verkeerd, want tot op heden mag je vragen wat je wilt aan servicekosten. We zijn als consument afhankelijk van de goede wil en het moreel kompas van de (door)verkopers, in dit geval Ticketmaster.

Hier op de redactie vinden we dat woekerwinsten niet thuis horen in de cultuursector en dat festivals en concerten toegankelijk moeten blijven voor iedereen. Can we get an Amen? *Mic drop*