Waarom is 9 minuten de standaard bij snoozen?

See
// 14 november 2019
Snoozen

Voor sommige mensen is snoozen heilig. Met één simpele druk op de knop verleng je jouw slaap met 9 minuten. En nog een keer. En nogmaals. Ah fuck it, nog één keer. Totdat je er echt uit moet omdat je anders te laat komt voor werk, school of wherever je naartoe moet.

Iphone gebruikers zal het niet ontgaan zijn dat 9 minuten de enige optie is. Als je een Android-toestel hebt, heb je wat meer snooze-instellingen, al staat deze al wel meestal op de heilige 9 minuten ingesteld. Waarom eigenlijk?

De 9 minuten snooze

Niet iedereen is het over deze kwestie eens, maar er gaan theorieën rond dat het komt omdat de eerste wekkers mechanisch waren, waarbij klokkenmakers beperkt werden door mechanische tandwielen. Er moest destijds een keuze gemaakt worden tussen intervallen met dubbele cijfers, die veel gecompliceerder waren. Of de ‘gemakkelijkere’ variant van 9 minuten.

9 minuten was een maximale verlenging zonder dat er een meer geavanceerd klok ontworpen moest worden. Een andere theorie is dat een snooze van tien minuten of langer de kans op een diepe slaap vergroot, waar je dan weer niet uitgerust uit zo komen. 9 minuten werd de standaard, zelfs toen men de overstap maakte naar digitaal.

Enerzijds werd 9 minuten de standaard omdat het een gewoonte was geworden en niemand beter wist, anderzijds zou er bij digitale klokken ook meer technieken vereist zijn als een snooze langer dan 9 minuten zou duren. Negen minuten na het afgaan van de wekker is het laatste cijfer namelijk altijd één minder, stel je wekker gaat om 08:05 dan zal de wekker afgaan als het laatste cijfer één minder is (de vier van 14). Zo werd de snooze van 9 minuten geboren en makers van smartphones hielden deze in stand door de standaard snooze-functie dezelfde tijd te laten duren.

Snoozen: goed of slecht?

De optie om te snoozen wil niet zeggen dat je dit ook daadwerkelijk moet doen. Het is misschien met de beste bedoelingen bedacht, experts zeggen dat elke minuut snoozen eigenlijk meer kwaad dan goed doet. Weer in slaap vallen, ook al is het maar kort, kan je lichaam flink ontregelen. De kans is namelijk groot dat je nog vermoeider je bed uit komt dan dat je meteen was opgestaan toen je wekker afging.

Volgens klinisch psycholoog en slaapdeskundige Michael Breus, is de snooze-knop deslechtste uitvingen voor je slaap ooit. “Als je snoozed, heb je niet de mogelijkheid om weer in een goede, diepe, verfrissende slaap te komen. Je eindigt met een lichte, gefragmenteerde slaap. Dus wat er uiteindelijk gebeurt, is dat mensen zich steeds slechter voelen naarmate ze meer snoozen.”

Vroeger naar bed

Wanneer je lichaam ’s ochtends om een paar minuten extra smeekt, betekent dit meestal dat je gewoon niet genoeg slaap hebt gehad. Of je bent gewoon een slapjanus die geen zelfcontrole hebt. En hoewel het niet altijd makkelijk is, overweeg om wat vroeger naar bed te gaan, of je wekker gewoon 10 minuten later te zetten.