Dit betekent de beursgang van Spotify voor gebruikers

Hear
// 1 maart 2018
Begin januari werden er allerlei geruchten de wereld in geslingerd dat Spotify, de grootste muziekstreaming dienst ter wereld, wel eens de beurs op zou kunnen gaan. Ondanks de ruim 70 miljoen premium gebruikers en 159 miljoen gratis abonnees heeft Spotify toch moeite om in de groene cijfers te blijven en heeft (waarschijnlijk) daarom woensdag een officiële aanvraag ingediend voor een beursgang aan de New York Stock Exchange. Spotify kiest voor een directe notering op de beurs, wat relatief ongebruikelijk is. Bedrijven willen met een beursgang meestal geld ophalen bij nieuwe investeerders, maar gaat nu bestaande aandelen die in handen zijn van geldschieters registeren aan de beurs. Daarbij gaat het om een bedrag van 1 miljard dollar, waarmee de totale waarde van het bedrijf wordt geraamd op ongeveer 23 miljard dollar.
All fun and games, maar wat betekent het voor ons, de fervent Spotify gebruiker? Wij zochten het voor je uit!

Betalen voor nieuwe releases

De muziekindustrie noemt dit ‘windowing’. Grote labels en artiesten willen al een tijdje dat nieuwe albums niet op de gratis versie van Spotify te beluisteren zijn. De logica hierachter? Volgens hen moet voor muziek worden betaald. Period. En omdat de grootste omzet van streamingsdiensten afkomstig zijn van betalende gebruikers valt hier natuurlijk iets van te zeggen. Het feit dat Spotify bepaalde muziek niet beperkt tot de betaalde versie was de bekende dealbreaker tussen Taylor Swift en Spotify in 2014.
Vorig jaar kondigde Spotify aan dat sommige albums van artiesten worden beperkt tot de betaalde versie, tot twee weken na de release. Voor gebruikers van de onbetaalde versie betekent dit dat je twee weken moet wachten tot je een nieuw album kunt beluisteren op Spotify, of gewoon $9,99 per maand aftikken met je mars.

Meer diensten en producten

Om aan de eisen van beleggers te kunnen voldoen zal Spotify, naast het streamen van muziek, andere business moeten aansnijden. Nu heeft Spotify al door laten schemeren voorzichtig stappen te willen maken in andere zaken die met fans te maken hebben. Een partnerschap met Merchbar, een leverancier van bandartikelen, bied artiesten al de mogelijk om merchandise te verkopen via hun Spotify-pagina’s. Spotify dook in de podcast’s en video’s en kaapte een nieuw hoofd van afdeling weg bij Disney. Ook wordt er gespeculeerd over ‘slimme’ luidsprekers van Spotify. In een recente vacature van Spotify waren ze namelijk op zoek naar een hardware-expert voor een ‘categoriebepalend product’ dat vergelijkbaar is met Amazon Echo. Interessant!

Eigen Label

Wat de plannen van Spotify ook zijn, ze willen ongeveer dezelfde weg bewandelen als video-streaming gigant Netflix. Beursgenoteerd en succesvoller dan ooit tevoren. Een voordeel voor Netflix is dat zij veel content zelf produceren, wat de licentiekosten drastisch verminderd. Voor Spotify ligt dit misschien wat moeilijker omdat wanneer je zelf muziek gaat publiceren, grote labels worden buitengesloten. Feit blijft dat Spotify deze partijen gewoon nodig hebt. Maar met de extra slagkracht van een beursgenoteerd bedrijf, zou Spotify uiteindelijk de volgende stap kunnen zetten en beginnen met met het vastleggen van eigen artiesten, een idee dat al eerder is voorgesteld.

Transparantie

De beurs opgaan en het openbaar maken van de administratie zal een grimmig licht schijnen op de centjes die aandeelhouders en de grote mannen bij Spotify verdienen in vergelijking met de artiesten. De beursgang van Spotify is volgende stap in het status quo maken van muziekstreamen. Met de extra financiële transparantie die de beursgang met zich meebrengt zullen onderbetaalde artiesten nog meer redenen hebben om alternatieven te zoeken. Met een beetje pech verbreekt je favoriete artiest alle banden met Spotify en moet je weer ouderwets illegale CD’s gaan branden. Back to the stone age…

beursgang van Spotify

 

Source :

Pitchfork