On The Record: Eelke Kleijn

[alert type=white]In ‘On The Record’ babbelen we met bekende en minder bekende artiesten in de scene. Geen standaard vragen. Geen standaard antwoorden. Tijdens ADE 2018 spraken we Nederlands trots: Eelke Kleijn![/alert]

ADE 2018 was er eentje voor in de boekjes. Wij trapten het weekend af in de Pioneer DJ lounge met een ware masterclass live producing van Eelke Kleijn. Vlak voor z’n gig, waar hij best een tikkie zenuwachtig voor was, spraken we ‘m voor een klein interview dat eigenlijk uitmondde in een super gezellig gesprek!

Interview met Eelke Kleijn

Eelke! Tof dat je even tijd voor ons vrijmaakt. Hoe is jouw ADE van start gegaan?
“Ik had gisteren een korte sessie over hoe ik te werk ga bij het produceren van nieuwe tracks of remixes. Dat was heel leuk om te doen!”

Hoe lang duurt het eigenlijk om een track te maken?
“Ik werk heel langzaam. Om te weten of ik het écht goed vindt, laat ik een track altijd een paar maanden rijpen om vervolgens te kijken wat ik er nog wel en niet tof aan vindt. Een album kan dan ook prima één tot twee jaar kosten.

Vroeger deed ik dat niet altijd. Dan begon ik op maandag met een track en was hij op vrijdag klaar. En als hij dan uitkwam, was ik na een aantal maanden toch nog niet helemaal tevreden. Dus het is wel lekker om het iets meer rust te kunnen geven!”

Wat voor gevoel brengt ADE bij jou op?
“Gewoon supergezellig! Je ziet allemaal mensen over de hele wereld, die je normaal maar twee of drie keer tegenkomt. ADE is daarnaast leuk omdat het van al dit soort festivals de business kant tien keer beter op orde heeft. En het is gewoon heel tof om te zien dat het nog steeds zo hard groeit. Elke keer weer!”

We hebben je setje geluisterd van Burning Man, heel hard. Hoe was dat?
“Ja, dat was leuk man. We kwamen op dinsdagochtend aan en dinsdagavond was m’n gig bij Mayan Warrior. Moet je voorstellen: je bent daar voor het eerst en dan wordt het donker. Zie je al die gekkigheid en sta je ineens bovenop die Mayan Warrior te draaien. Af en toe keek ik wel even om me heen van ‘wat overkomt mij nou weer’, echt heel bizar.

Het mooie is ook, niemand wordt geboekt en je kan er niet voor één dag heen. We zijn van dinsdag tot zondag gebleven. Iedereen gaat ook gewoon op eigen houtje, met eigen vervoer en moet een ticket kopen. Dat maakt het wel heel speciaal.”

Was het je meest onvergetelijke optreden dat je ooit hebt gegeven?
“Dat zijn er wel meerderen, maar deze heeft absoluut een plekje verdient. Gewoon omdat het zo’n bijzondere gekke setting was. Maar het was maar een uurtje en ben normaal veel meer van de langere sets.”

Voor iedereen die er nog niet is geweest: wat is er van waar dat het te commercieel aan het worden is?
“Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal. Wij deden een grote show met 600 drones met ons kamp, waarbij Joep Beving piano speelde. Als je ziet dat daar al 60-70 man mee bezig zijn en dat dit maar één van de duizenden dingen is die er te zien zijn op Burning Man, dan kan je je afvragen hoe erg dat is.”

Je gaf aan dat je liever lange sets draait dan kortere. Waarom is dat?
“Als je maar een uurtje of anderhalf hebt staat er vaak wat meer druk op. Iedereen wil z’n moment pakken, dus niemand neemt meer risico’s en hebben de boel al aardig uitgedacht van te voren. Zelfs op underground stages. Logisch ook.

Maar als je vijf uur hebt, bijvoorbeeld, dan kan je creatief gaan doen. Dan kan je nog eens een gekke weg inslaan en risico’s nemen met platen die je normaal niet zo snel zou draaien, maar het misschien nog wel beter doen!”

Hoe probeer je dan toch een beetje hetzelfde verhaal te vertellen in korte sets?
“Dan probeer ik het wel terug te brengen naar veel eigen tracks en kies er wat andere platen bij die dit kunnen versterken. Het is niet zo dat ik korte festivalsets helemaal uitplan, maar ik weet wel aardig wat ik wil gaan doen. Voor 70% of zo.

Laatst draaide ik een set van zeven uur in de Basis, in Utrecht, en daar had ik dan bijvoorbeeld helemaal niets voorbereid. Dan ga je er gewoon blanco en dat vind ik gaaf!”

Zou je niet als Joris Voorn ooit in het Concertgebouw zo’n all nighter willen doen?
“Ik heb er al eens gestaan! Ik heb afgesloten met een liveshow, na een optreden van Junkie XL tijdens Amsterdam Dance Event 2013. Ik ben denk ik nog nooit zo zenuwachtig geweest, want het was mijn eerste liveshow voor zoveel mensen. Maar het was heel tof!

Maar dat was natuurlijk de avond van Junkie XL. En ik zou het wel heel vet vinden om ook ooit zoiets te doen, ja!”

Optreden of producen?
“Moeilijke vraag! Dan denk ik dat ik toch voor producen ga, omdat het daar mee begonnen is. Als ik straks 50/60 ben, dan zou ik nog steeds graag producen en dan zal het draaien wel een stuk minder zijn ja. Maar het één vult het ander gewoon lekker aan, weet je? Als je een plaat hebt gemaakt wil je ‘m natuurlijk ook draaien!”

Absoluut! Deze ADE staat ook een beetje in het teken van DJ’s die het zwaar hebben. Hardwell last een pauze in, natuurlijk de tragische dood van Avicii eerder dit jaar. Je geeft zelf ook aan, als ik straks wat ouder ben wil je je lekker focussen op producen. En volgens mij maak je ook aardig wat vlieguurtjes?
“Jazeker. Ik probeer wel alleen in de weekenden te doen en neem zeker één weekendje per maand vrij, maar heb vorig jaar volgens mij m’n Platina-status bij KLM wel twee keer gehaald. Dus aardig wat!

Maar ik probeer gewoon gezond te leven. Zit drie keer in de week in de sportschool, kook met verse biologische ingrediënten en probeer dat op tour vol te houden. Al is dat wel moeilijk hoor! Zo’n ADE is bijvoorbeeld best wel slopend. Bij elke borrel krijg je een drankje in je hand geduwd. En er komt gewoon veel op je af.”

Speel je zelf ook nog instrumenten?
“Ja! Piano, gitaar, basgitaar. Gitaar wel pas kort, maar oefen elke dag, omdat ik het later ook in liveshows wil gaan integreren. En piano speel ik al sinds m’n twaalfde, daar is het allemaal mee begonnen.”

Welke artiesten inspireren jou het meest, op gebied van liveshows?
“Ik vind wat Trendmøller en Chemical Brothers doen heel vet. Of Moderat bijvoorbeeld. Ik zal niet zeggen dat ik exact zo’n kant op ga, maar ze staan wel echt wat tofs te doen op dat podium!

Soms vind ik het ook een beetje jammer dat het label ‘DJ’ wordt gegeven aan zowel artiesten die een super bizarre liveset staan weg te geven, als mensen die alleen op play drukken met hun handjes in de lucht. Die overigens in de studio waarschijnlijk wel gewoon grof werk verrichten.

Maar daarom zou ik graag nog meer live doen, het is toch gewoon een volwassen genre. In Nederland helemaal. En ook in het buitenland is het tof om te laten zien dat er meer achter zit!”

Je noemt jezelf dan ook een ‘Modern Day Composer’. Wat is volgens jou het grote verschil met nu en vroeger qua componeren?
“Je hebt nu steeds meer techniek die het makkelijker maakt. Dit maakt het een uitdaging om nu nog een eigen sound te creëren. Ik krijg ook heel wat tracks opgestuurd en het is gewoon best lastig om je te onderscheiden. Je ziet dat een sound als bijvoorbeeld die van Tale Of Us of Maceo Plex, gewoon compleet uitgemolken wordt.”

En wat doe je als je een demo of track die je opgestuurd krijgt, heel hard vindt?
“Als het promo is dan ga ik het gewoon draaien en als het als demo opgestuurd is dan ben ik vaak wel geïnteresseerd om het tot m’n label ‘DAYS like NIGHTS’ te tekenen, als ik het heel goed vindt.”

Je gaat zo een masterclass geven. Wat kunnen we verwachten?
“Op 22 november komt mijn nieuwe album ‘Moments of Clarity’ uit, die ik wil lanceren door middel van een ‘liveshow’. Dit wordt dan gelijk een opstapje naar dat ik meerdere ‘hybride’ liveshows wil gaan doen, dus draaien en een stukje live producing. Ik heb een jaar of vier geleden ook veel live gedaan, alleen merk dat de houdbaarheid wat minder is omdat je toch veel dezelfde muziek speelt. Daarom wil ik het combineren met draaien van bestaande platen.

En hiervoor de is de DJS-1000 van Pioneer DJ perfect. Vandaag ga ik hier alvast een voorproefje van geven. Het is ook de eerste keer dat ik deze sampler tijdens een optreden gebruik. Een primeurtje dus!”

Thanks Eelke! Veel plezier de rest van ADE en we blijven je sowieso volgen!

Hier check je de volledige set van Eelke Kleijn bij de Pioneer Lounge in de Brakke Grond tijdens ADE 2018:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *