Waarom je juist niét aan Dry January moet doen

Taste
// 7 januari 2019
Dry January

Je lever heeft tijdens Kerst & Nieuw onder vuur gelegen en daarom besluiten veel mensen in januari een maand lang te passen voor alcohol – ook wel Dry January genoemd. Een trend die is komen overwaaien vanuit Engeland, maar hoe goed is zo’n maand zonder alcohol eigenlijk?

Dry January

Experts zijn het er unaniem mee eens: volledige onthouding werk niet. Je start het nieuwe jaar met een negatieve mindset en bovendien is het probleem met volledige onthouding dat het verkeerd gedrag kan aanmoedigen. Want als jouw Dry January ervoor zorgt dat je in februari helemaal de getver in zuipt, verleen je jezelf, lichaam en lever niet bepaald een gunst.

Gezonde lever

Experts van The Royal College of Physicians raden drie alcoholvrij dagen per week aan, terwijl British Liver Trust adviseert ten minste twee opeenvolgende dagen per week geen alcohol te drinken.

Want naast minder alcohol te drinken zijn er ook andere manieren om je lever in shape te houden. Sporten zorgt bijvoorbeeld voor het verbranden van vet in de lever en minder suikers consumeren bevordert de leverfunctie.

Advies

Kijk, als jij blij wordt van een maand geen alcohol en er nóg blijer word om dit tegen iedereen te vertellen? Be my guest, maar ons advies is gewoon dat je jouw alcoholconsumptie controleert. Drink bijvoorbeeld doordeweeks gewoon niet en hou het in het weekend binnen de perken. Zo geef je jouw lever voldoende rust om te herstellen van de drankjes die je wél consumeert.

Source :

Esquire

Categories
Taste