Waarom een goed ochtendritueel zo belangrijk is

See
// 14 januari 2021
ochtendritueel-1

Het is bewezen dat sommige mensen ochtendmensen zijn en andere juist helemaal lekker gaan in de avond. Er zijn veel dingen die hier invloed op hebben: je omgeving, slaapritme, werk, vrijetijdsbesteding, leeftijd en zelfs je genen. Wel staat er één ding als een paal boven water: iedereen is productiever  wanneer hij of zij is uitgerust. Zo biedt slapen natuurlijk deze benodigde rust voor je lichaam, maar is daarnaast ook een reset voor de geest, zodat je de volgende dag weer kunt knallen.

Wij zochten uit hoe je jouw ochtendritueel het best kunt indelen, zodat je de hele dag over de meeste energie beschikt.

Het beste ochtendritueel

Uren maken

Het boeit niet zo heel veel hoe laat je jouw wekker zet, als je maar genoeg uren in dromenland zit. Niet iedereen heeft de luxe om altijd en overal in slaap te kunnen vallen, dus een bepaald ritme is erg belangrijk om je slaapuren te halen. Voor sommige mensen is dit 10 en voor anderen is dit maar 6 uur. Echter voor de meesten is 8 uur slaap voldoende per etmaal. Wél is het belangrijk om hiervan wel minstens een aantal uur kwalitatief (diep) geslapen te hebben. Werkt het voor jou om om 03:00 je nest in te duiken en er om 11:00 uit te komen, prima. Whatever floats your boat.

Goed beginnen

Je dag beginnen met iets waar je jezelf goed over voelt is één van de beste tips die we je kunnen geven. Stop daarom direct met snoozen. Volgens slaapwetenschapper W. Chris Winter, begin je na elke keer dat je de wekker gehighfived hebt, aan een nieuwe slaapcyclus en begin je uiteindelijk nóg vermoeider aan de dag. Niet handig!

Daarnaast zal je je sterker voelen als je die discipline hebt getoond om direct uit bed te gaan. Maak je ook nog eens direct je bed op en je zal je instant goed over jezelf voelen. En wie wil dat nou niet?

ochtendritueel-2

Credits: Pexels

Zuurstof

Wanneer je wakker wordt en meteen opstaat is het belangrijk om meteen het bloed te laten stromen. Loop dus even naar de kroon en drink gelijk een glas water, gevolgd door een paar diepe zuchten. Je lichaam heeft even nodig om te wennen aan het wakker zijn en zuurstof helpt daarbij.

Niet alleen ademhalingstechnieken en water gaan jouw zuurstofproductie op gang brengen, hier is ook wat beweging voor nodig. En daar komen we eigenlijk bij het eerste puntje in je ochtendritueel dat daadwerkelijk moeite kost. Het beste is als je wat rekoefeningen doet om de doorbloeding op gang te helpen en je spieren lenig te houden. Het hoeft maar een paar minuten te duren, maar het resultaat zal je verbazen!

Ontbijt

Je hebt het vast wel eens iemand horen zeggen: “Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Er zijn verschillende studies over gedaan, die eigenlijk allemaal wat anders vertellen. Onze tip: maak een feestje van je ontbijt, zo maak je je ochtend alleen maar aangenamer. Maar doe het wel verantwoordelijk! Belangrijk is dat je over de hele dag voldoende én gevarieerde voedingsstoffen binnen krijgt. Het ontbijt is hierbij het ideale moment om mee te beginnen.

Wat ons betreft is een vezelrijk ontbijt met noten, muesli, zaden en haver een lekker én gezond begin van de dag. Voeg wat 0% vet yoghurt en wat fruit toe en je kunt er in ieder geval tot de lunch keihard tegenaan.

Bakje koffie?

Nog niet, tijger. Volgens onderzoek is het beste om één bakje koffie per dat te drinken en dat is als je cortisolwaarden het laagst zijn. Ofwel op een moment dat je het minst gestresst bent. Anders zal de cafeïne in een bak koffie die stress alleen maar verergeren. Bij een laag stressniveau zal het juist je energieniveau ten goede komen.

Cortisolwaarden zijn gemiddeld gezien hoog als je net wakker bent, rond de lunch en rond het avondeten. Daarnaast blijft cafeïne 12 uur in je bloed, wat maakt dat je het beste rond 11:00 een bakje koffie kunt nemen.

Hygiëne

We weten dat je de deur niet uit kunt zonder jezelf opgefrist te hebben. In je slaap zweet je, dus is het hygiënisch én lekker om elke ochtend even te douchen. Doe dit niet te heet en spoel je op het eind met koud water af. Op het moment zelf misschien niet heel chill, maar je zult vol energie de badkamer uitlopen. Laat die dag maar komen!